От 2018 г. до днес продажбите през маркетплейс платформите в глобален план надвишават тези на електронните магазини. Анализ на Digital Commerce 360 показва, че през 2020 г. марктеплейс платформите реализират 62% от глобалните уеб продажби, а според Statista продажбите на първите 100 маркетплейси нарастват средногодишно с 22%.
Маркетплейсите са дигитални платформи, които създават екосистеми с инфраструктура за взаимодействие на продавачи и купувачи, улесняваяща обмена на стоки, услуги, информация и плащания.
Три са основните функции на маркетплейс платформите:
- Свързване на купувачи и продавачи (определяне на продуктовия асортимент, предоставяне на информация за цени и ценови сравнения, синхронизиране на търсенето на потребителите с продажбените оферти);
- Подпомагане на транзакциите (логистика, трансфери на плащания, трансфер на доверие);
- Осигуряване на институционална инфраструктура (правна, регулаторна и др.)
Двигател на интензивното развитие на модела на макетплейс платформите са неговите предимства. Предимствата са и за двата вида участници: доставчиците на продукти и клиентите.
Предимствата за доставчиците на продукти:
- Изградена електронна инфраструктура, опростено управление;
- Ниски бариери за навлизане;
- Минимизиране на разходите;
- Постигане на икономия от мащаба и по-голяма ефективност;
- Разпознаваемост;
- Трансфер на доверие;
- Бърз достъп до много клиенти, използване на съществуващ трафик;
- По-бързо и лесно навлизане на международния пазар;
- Получаване на повече информация за клиентите;
- Изградена платежна система;
- Логистична подкрепа;
- Достъп до иновативни решения;
- Добър канал за експериментиране и тестване на продукти.
Предимствата за клиентите, търсещи продукти:
- Богат избор от продукти в широк обхват от продуктови категории на различни доставчици (One-Stop Shopping);
- Разпознаваемост;
- Възможност за лесни ценови сравнения;
- По-ниски разходи за търсене на информация;
- Ефикасност на пазаруването (покупки с един клик, запаметени данни и др.);
- Изградено доверие, по-голяма увереност на потребителите в сделките;
- По-голяма безопасност на транзакциите (програми за защита на клиентите);
- Достъп до атрактивни програми за лоялност;
- Натрупани отзиви от други потребители в платформата.
Бурното развитие на маркетплейс платформите ще продължи и в бъдеще с натрупване на опит, нови вариации и диверсификация. Бизнес моделът, базиращ се на дигитализацията, промените в потребителското поведение и информационната среда, трансформира естеството на обмен и създава атрактивни възможности за свързване на доставчици с клиенти.
Източник: ЕЛЕКТРОННИЯТ МАРКЕТПЛЕЙС КАТО КЛЮЧОВ БИЗНЕС МОДЕЛ В ТЪРГОВИЯТА, В. Гълъбова, Научни трудове на УНСС, 2/2021